Прочетен: 4172 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 14.05.2009 10:31
Все още доста хората бъркат понятията „бизнес ипотечен кредит” и „жилищен ипотечен кредит” и около 15% от предприемачите предпочитат да теглят жилищни заеми за бизнес нужди. Това показват наблюдения на дружество за бизнес-ипотечно кредитиране, като оттам смятат, че това е така, защото дълго време под „ипотечен” се разбираше предимно жилищен кредит.
Досега повечето бизнес заеми бяха краткосрочни и не се отпускаха срещу ипотека. Хората правеха гимнастики, за да се вместят в „продукти” или „програми”, включително продаваха своя апартамент на родителите си и кандидатстваха за кредит за покупка на жилище, с парите от който финансираха бизнеса си, посочват от дружеството.
Бъркането на понятията и очакванията за еднакви условия се дължи и на факта, че кредиторите рекламират най-вече жилищни, а не бизнес кредити. „Надцакването” с промоциите по лихвите важи предимно за жилищните заеми.
Според експерти след една-две години специализацията между кредиторите ще се задълбочи. От една страна, ще има кредитори, които ще се фокусират в жилищно кредитиране, а от друга – такива, които ще се занимават със сложни бизнес казуси. Жилищното кредитиране ще стане по-автоматизирано. Не е изключено големите агенции за недвижими имоти да започнат масово да предлагат на свои клиенти консултации и помощ при попълването на документи за жилищен заем.
Тъй като бизнес кредитите изискват по-задълбочен финансов анализ и индивидуален подход, те ще останат специалитет на кредитори с по-голям склонност да поемат риск. Лихвите и по жилищните, и по бизнес ипотечните кредити ще се повишават. Тази тенденция вече се наблюдава: по данни на БНБ през месец май 2006 г. лихвата е 8.27%, през април – 7.65%, а през ноември 2005 г. – 7.88%.
28.10.2006 00:23
отчита се особеността на бизнеса (сезонност и т.н.)
При ипотечен жилищен кредит средствата трябва да отидат целево за жилище или за ремонт, не може за друго освен при една банка, която няма да споменавам тук